Kişinin yaneşeliığı cemiyet zarfında kıymeti olan , kabiliyet, reviş ve vesair davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tübaşöğretmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara için insanların davranışlarında belirli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; bireyin davranışlarındaki yaşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğkârme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanımı dokumalabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanım:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin yalnızçlarına normal ) bileğkârme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma için;
· Yetişek bir vetiretir.
· Yetişek sürecinde, bireyin davranışlarının mergup yönde bileğkârtirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğkârme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asliye öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı kamu kültürler sinein özdeşdır. Amaçların içeriği ve öğrenme sinein kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre için bileğkârebilir, ancak sürecin doğbeyı bileğkârmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birçok filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü tanımı şudur: Yetişek, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğkârikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın zarfında eğitime üzerine temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğkârikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Yetişek, âdem evladı sinein ömür boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere normal olabileceği üzere istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin kârletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, terbiye merkezleri üzere mekânlarda verilen terbiye formal; bireyin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. Doğrusu terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye tamamlanmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belirli bir tasar ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise hudayinabit vüruten ölçüsüz ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir yol olarak ele kızılındığında ise terbiye sisteminin üç asliye ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Bulak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel üzere fiziksel unsurlardır. Süreç; ekol zarfında meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, mezuniyet, imtihan geriları üzere mergup davranış bileğkâriklikleridir.